Site pictogram Zin Vol Zin

Chesterton over Kerstmis: een commerciële janboel

Een bijdrage van: Anton de Wit

“Hetzelfde soort ironische onrechtvaardigheid valt elk oud volksfeest zoals Kerstmis ten deel. Stap voor stap hebben we het – in de majestueuze mars van de vooruitgang – gevulgariseerd, om het vervolgens als vulgair af te wijzen. Kerstmis is te commercieel geworden; veel van deze denkers zouden het kerstfeest willen vernietigen dat verpest is, om de commercie te behouden die het verpest heeft.

Ze zouden me maar een achterhaald en verward wezen vinden, als ik hier mijmer over de vraag wat Kerstmis echt is, of was voor het verpest werd. En het wekt geen verbazing dat dezelfde moderne personen, die het kunststuk uithaalden van eerst iets te overladen met modder om vervolgens te klagen dat het modderig is, eenzelfde janboel hebben gemaakt van de feitelijke geschiedenis van iets dat zij begraven in de beledigingen, omdat zij het hebben vermoord met verbeteringen.”

G.K. Chesterton. Uit: The Winter Feast (jaartal onbekend – voor 1937), opgenomen in de postuum uitgegeven essaybundel The Apostle and the Wild Ducks (1975). Lees het hele essay hier: The Winter Feast. Vertaling: Anton de Wit


Disclaimer: deze bijdrage van Anton de Wit is met toestemming van de auteur geplaatst. Anton de Wit is in het dagelijks leven Journalist, auteur en redacteur. Naast zijn journalistieke werk legt hij zich toe op het schrijven van blogs, columns, essays en boeken.  


Mobiele versie afsluiten