Site pictogram Zin Vol Zin

Opvoeden zonder straffen

Gordon opvoedmethode

Vanuit een zowel persoonlijke als professionele interesse heb ik afgelopen vakantie het boek ‘Luisteren naar kinderen’ van Thomas Gordon gelezen. De Gordon-methode is een opvoedmethode die al tientallen jaren bestaat en welke er op is gericht om te leren opvoeden zonder straffen of belonen. Het boek claimt (gelukkig) niet één oplossing voor alle opvoedproblemen te hebben, maar het blijkt wel een hele krachtige methode te zijn die in elke situatie kan worden toegepast. Het richt zich op het creëren van win-win situaties. Niet één partij die wint en de ander die verliest, maar geen partij die verliest. Gordon noemt dat de ‘geen verlies methode‘. Dit is mogelijk als er een oplossing komt die voor alle partijen acceptabel is.

Eerlijk: ik was sceptisch ten opzichte van een methode van opvoeden zonder straffen of belonen. Nu gaat dit blog verder niet zozeer over mij en mijn beweegredenen, maar over de methode die Gordon weergeeft in zijn boek. Toch wil ik hier wel benoemen dat het opvoeden zonder straffen sterk mijn voorkeur heeft gekregen. Niet dat ik hiervoor zo’n autoritair ouderschap prefereerde, autoritatief ouderschap heeft mij altijd aangesproken, maar een opvoeding zonder straffen, dat is toch een ander verhaal. Dat is geen laissez-fair opvoeding; laat het allemaal maar gaan, maar het is een methode die uitgaat van wat goed is voor het kind èn de ouder. Gordon heeft mij in ieder geval een aantal argumenten gegeven die me overtuigd hebben. Ik som ze niet allemaal op, maar noem hier degene die voor mij het meest overtuigend zijn geweest:

Niet alleen het niet meer straffen is hierbij van belang, maar ook niet meer belonen. Dit heeft te maken met de waardeoordelen die in beide terug te vinden zijn: ‘dit vind ik slecht’, ‘dat vind ik goed’. Het zijn de twee kanten van dezelfde munt: ik bepaal wat goed is (en als je nu denkt ‘maar dat bepalen wij als ouders toch ook?’ stel ik voor het boek even aan te schaffen waarin deze tegenwerpingen worden behandeld).

Iedereen, het kind én de ouders, hebben bepaalde behoeften die ze graag bevredigd zien. Bijvoorbeeld: het kind wil langer opblijven, de ouder wil even tijd voor zichzelf na een drukke dag. Daar waar de belangen in het geding komen ontstaat een potentiële conflict situatie. Óf het tot een conflictsituatie komt heeft alles te maken met bij wie het probleem ligt (kind of ouder) en in hoeverre er sprake is van acceptatie.

Kevin Leman

Een aantal jaar geleden heb ik het boek ‘Zo wordt opvoeden leuk!‘ van Kevin Leman gelezen en daar een korte samenvatting van gemaakt. De onderdelen die overlappen wil ik hieronder toevoegen. Alhoewel er overlap is, bestaat er toch een groot verschil in de onderliggende benadering. De overlap zit hem in het echt willen luisteren naar je kind. Horen wat er achter gedrag zit en niet het kind afwijzen. Het verschil is dat Gordon zich meer richt op overleg, behoeften en de goede wil van het kind, terwijl Leman uiteindelijk meer nadruk legt op verwachtingen, consequent zijn, op één lijn zitten als ouders en consequenties doorvoeren in plaats van straf (dat wil zeggen: B vindt pas plaats als A gedaan is).

Leman opvoedstijlen
Opvoedstijlen volgens Leman

Overlappende elementen:

Ouders van nu hebben geen tijd en maken geen tijd.

Thomas Gordon

Alhoewel elementen nuttig en interessant zijn in de methode van Leman, gaat mijn voorkeur uit naar de Gordon-methode. Allereerst vanwege de, in mijn ogen, betere argumentatie, maar ook omdat het beter lijkt aan te sluiten bij de praktijk. Het komt natuurlijker over. Hieronder zal ik de (voor mij) belangrijkste elementen uit de methode van Gordon weergeven.

Wat is het probleem?

Acceptatie van je kind

Zelfacceptatie geeft een grotere acceptatie naar anderen

Communicatie

Dus: het gedrag is een probleem (niet het kind) voor mij (probleemeigenaar), wat doet dat met mij en waarom is dat een probleem. ‘Ik ben boos’ is ook een beschuldiging. Daarnaast is boosheid vaak een secundaire emotie, welke vaak komt na de primaire emotie (angst, bezorgdheid, verdriet).

Samenvatting ‘geen verlies methode’

Onderstaande methode gebruik je in situaties waarbij er zowel belangen van de ouder als die van het kind in het spel zijn en je tot een constructieve oplossing wilt komen (in plaats van alleen te bepalen wat er gaat gebeuren).

  1. Stel goed vast wat het probleem is
  2. Bedenk oplossingen voor het probleem (alles mag)
  3. Kies de beste oplossing
  4. Bedenk hoe deze oplossing uit te voeren
  5. Na een tijdje evalueren

Infographic

Omdat het best nuttig kan zijn te begrijpen wanneer je wat kunt gebruiken uit de Gordon-methode heb ik een infographic gemaakt. Download hem hier (gratis).

Opvoeding

Mobiele versie afsluiten