Steun ons | Klik hier
‘God heeft je lief’. Sommigen hebben het te weinig gehoord, sommigen hebben het gehoord maar niet begrepen, enkelen hebben het gehoord maar niet geloofd, anderen hebben het zo vaak gehoord dat het betekenisloos is geworden. Wat betekent het om geliefd te zijn door God? Een korte reflectie om verder op te mediteren en in gebed samen met God te onderzoeken:
Als je van een ander houdt, is het niet egoïstisch om te zeggen: ‘het maakt mij blij om jou gelukkig te maken’ of ‘ ik wil tijd met je doorbrengen omdat ik daarvan geniet’. Het is niet egoïstisch om je te verheugen in de ander, het is een natuurlijke respons op de ander liefhebben. Als het liefde is om jezelf te verheugen in de ander, mag ik weten dat God zich verheugt in mij.
God verheugt zich in mij!
Liefde betekent ook tijd vrij maken om door te kunnen brengen in gezelschap van die ander. Als het liefde is om bij de ander te willen zijn, mag ik weten dat God bij mij wil zijn.
God wil bij mij zijn!
Liefde is kiezen voor de ander. Niet zoals vroeg met gym als laatste gekozen worden, maar als eerste. Jou wil ik! Als het bij liefde hoort om altijd voor de ander te kiezen mag ik weten dat God mij kiest, mij in zijn team wil.
God kiest mij!
Liefde is de ander uniek en anders vinden en dat juist als bijzonder ervaren. Soms kunnen we niet geloven dat we er mogen zijn, dat we bestaansrecht hebben, gewild zijn. Van een ander kunnen we dit makkelijk geloven. Van degene van wie wij houden weten we het zeker. Nu zijn wij die geliefde, en God wil dat ik er ben. Hij heeft mijn unieke zelf niet alleen gecreëerd, maar wil mij ook. Als het bij liefde hoort om de ander bijzonder te vinden, mag ik weten dat God mij bijzonder vindt.
God vind mij bijzonder!
We hebben allemaal dingen gedaan waar we niet trots op zijn. Soms doen we ze nog. We zijn gevangenen zolang we door onze zonden worden gedefinieerd. Zoals een gedetineerde vast is gezet vanwege zijn ergste misdaad, en daaraan voortdurend herinnerd wordt. Maar God zet ons hiervan vrij. God ziet ons als waardevol mens, zoals wij naar onze geliefden kunnen kijken en meer zien dan hun slechtste daden. God ziet onze waarde als mens, dwars door onze onwil, onmacht en het onrecht heen. Als het bij de liefde hoort om ondanks slechte dingen toch van de ander te houden, mag ik weten dat God ook mij door alles heen waardevol vindt.
God vindt mij waardevol!
Als ik doordenk zou ik nog een hele rij kunnen toevoegen. Want alles wat wij als mens ervaren in de gebroken, menselijke liefde, is metaforisch voor de goddelijke liefde. Dat is de Agape, de onvoorwaardelijke, zelfopofferende liefde. God offert zich op, voor mij. Letterlijk. Niet alleen voor mij, maar toch ook voor mij. Als het liefde is om wat voor een ander over te hebben, om je soms op te offeren, mag ik weten dat God zich helemaal voor mij geeft.
Gods houdt onvoorwaardelijk van mij!
De theoloog J. Moltmann schrijft: Eindigt de liefde, dan vormen we ons een beeld van elkaar dat niet meer verandert. Dan oordelen we en leggen ons wederzijds vast. Dat is de dood. Maar de liefde bevrijdt ons van dergelijke beelden en houdt voor de ander de toekomst open. Dan hebben we hoop voor elkaar en wachten we vanwege die hoop op elkaar. Dat is het leven.¹ God heeft een beeld van ons dat niet onveranderlijk is, maar heeft hoop voor ons! God ziet ons als waardevol mens, maar beperkt ons niet tot wie we nu zijn. Hij brengt werkelijk levensbrengende verandering teweeg. Als het liefde is hoop te hebben voor een ander, mag ik weten dat God hoop heeft voor mij.
God heeft hoop voor mij!
Ik ben ervan overtuigd dat als we dit tot ons laten doordringen, echt laten doordringen, in onze ziel toelaten en mogen gaan ervaren, dat levensveranderend zal zijn. Ik daag je uit dit in gebed door te nemen en op jezelf toe te passen. Ik ken de allergie voor dit soort berichten uit persoonlijke ervaring. Het idee dat God een softie is die met zijn liefde alles goedkeurt en iedereen tof vindt. Maar dan heb je Gods liefde nog nooit ten volle ervaren. Het ligt niet aan Hem, pak jij Zijn uitgestrekte hand?
- J. Moltmann, Wie is Christus voor ons vandaag?